AKCIJA: 10% popust na vzglavnike Leticia in darilo. Koda kupona: VZGLAVNIK >>

boxspring-postelje-modeli-air-z-zepkom-postelje-po-meri

Gastroezofagealni refluks: strokovnjakinja za zdravo prehrano svetuje

Ali ste imeli kdaj po odlični obilni večerji neprijeten občutek in vas je tiščalo v žlički ali v prsih? Če se vam to dogaja pogosto, celo večkrat na teden, potem v vašem telesu verjetno prihaja do gastroezofagealnega refluksa. Gastroezofagealni refluks je bolezensko stanje, pri katerem kislina iz želodca vdira nazaj v požiralnik ali celo višje. V določeni meri se pojavi pri slabi četrtini ljudi po vsem svetu. Za postavitev pravilne diagnoze pa je potrebno obiskati zdravnika.

V nadaljevanju boste izvedeli, kaj je refluks, kateri so najpogostejši simptomi, katera živila raje izpustiti, katere jedi priporoča nutricistka Mojca Cepuš ter kako si lahko kljub težavam zagotoviti miren spanec z anti refluks toperjem.

Kaj je refluks?

Do pojava refluksa pride zaradi okvare ali slabšega delovanja mišice zapiralke (cardia) med požiralnikom in želodcem. Če je vse prav, je ta mišica odprta le, ko pride hrana po požiralniku do želodca ali pri bruhanju, drugače pa mora biti zaprta. Če mišica ne tesni dovolj dobro ali pa pride do konstantnega odpiranja in zapiranja, posledično povzroči odtekanje želodčne kisline nazaj v požiralnik. Do podobnih težav pride tudi ob zdrsu želodca v prsno votlino (hiatalna hernija).

Obstajajo dejavniki tveganja, ki povečujejo možnost nastanka bolezni. Tako ni priporočljivo pojesti velike količine hrane naenkrat, jesti pred spanjem ali ležati po jedi. Odsvetuje se pitje alkohola in kave ter kajenje. Možnosti za obolenje se povečajo tudi, ko smo pod hudim stresom, med nosečnostjo in v primeru jemanja določenih zdravil, kot je aspirin in nekateri antibiotiki. Pozabiti ne gre tudi na telesno maso oziroma debelost, ki je že sama po sebi bolezen sodobnega sveta, zato je toliko bolj pomemben naš življenjski slog.

Najpogostejši simptomi

Pri refluksu sta najpogostejša simptoma zgaga – pekoč občutek v žlički ali za prsnico ter regurgitacija – vračanje želodčne vsebine v grlo in usta. Poleg tega lahko pride do težav s požiranjem, spahovanja, napihnjenosti, slabosti, bruhanja, nenadne izgube teže, suhega kašlja in razjede zob ter slabega zadaha. Raziskave so pokazale, da več kot 50 % ljudi z astmo trpi tudi za gastroezofagealnim refluksom. Če vseh naštetih znakov ne prepoznamo, pa lahko pride do resnejših problemov – raka na požiralniku.

Katerih živil se je priporočljivo izogibati in kaj lahko pomaga?

V grobem je iz naše prehrane potrebno odstraniti mastno in močno začinjeno hrano. Maščobe so namreč težko prebavljive in dlje časa obstanejo v našem želodcu, začimbe pa delujejo na močnejše sproščanje želodčne kisline.

Izmed posameznih živil se je dobro izogibati gaziranim pijačam, citrusom, paradižniku, meti, česnu in čebuli, pa tudi čokoladi ter kavnim napitkom. Zelo pogosto se je potrebno za krajše obdobje odreči tudi surovi zelenjavi in sadju. Lahko pa seveda uživate toplotno obdelano zelenjavo, kot so juhe omake, kuhana zelenjava in toplotno obdelano sadje, kot so kompoti in čežane.

Če se boste lotili uravnavanje težave sami, potem priporočam dvotedensko kuro s toplotno obdelano rastlinsko hrano in strogo izogibanje zgoraj navedenim dražilcem.

Primer jedilnika za en dan:

Zajtrk: 7:00

      • Na vodi kuhani ovseni kosmiči z banano ali

      • kuhan ječmen na vodi z rozinami, košček masla

    Malica: 10:00

        • ½ smoothie z avokadom, mangom, banano. Pojejte na žlico (ne na slamico!) ali

        • čežana s cimetom

      1.) Kosilo: 13:00

      (kosilo je dobro razdeliti na dva manjša obroka, ki ju pojeste v razmaku treh ur)

          • popečena polenta s pečenimi bučkami ali

          • riž s čičeriko in grahom ali

          • losos s kuhanim brokolijem ali bitvo, olivno olje…

        2.) Kosilo: 16:00

        (pojejte preostalo polovico kosila)

        Večerja: 19:00

            • Omleta z dvema jajcema in z zelenjavo

            • Mali kos riževega narastka, kompot

          Če vam katera jed povzroča težavo, jo odstranite iz jedilnika.

          Več študij je zanimivo pokazalo, da lahko žvečenje žvečilnih gumijev pomaga pri problemih z refluksom, tako da zviša ph želodčne vsebine, vendar na žalost ta metoda deluje le v kratkem časovnem obdobju.

          Obisk zdravnika

          Bolezen, kot je gastroezofagealni refluks, lahko postane velika težava, ki se je ne da rešiti le z drugačnim prehranjevanjem, zato je potrebno obiskati strokovnjaka, da opravi določene teste, kot so ph meritve v požiralniku, gastroskopija, endoskopija in biopsija. Tako potrdi ali izključi bolezensko stanje in predpiše zdravljenje. Najpogosteje dobimo zdravila za zmanjševanje kislosti želodčne vsebine (zaviralce protonske črpalke). V najtežjih primerih je problem refluksa možno rešiti tudi z operacijo, pri kateri utrdijo mišico zapiralko (cardia).

          Razpredelnica za boljšo orientacijo med živili:

          Hrana Najverjetneje ne bo
          povzročalo težav
          Izognite se
          Sadje Jabolka, banane, marelice, hruške, melone, ananas, jagode,grozdje Citrusi, paradižnik, brusnice
          Zelenjava Krompir, brokoli, korenje, zelje, stročji fižol, kuhana pesa, sladek krompir, stročnice Surova čebula, paprika, feferoni,redkvice
          Meso Ribe, pusto meso, rdeče meso, jajca Ocvrto meso, predelane mesnine
          Mleko Sirotka, sirarska skuta, smetana, siri, kefir, jogurt Homogenizirano mleko in predelani mlečni izdelki, sadni jogurti
          Žito Ovseni kosmiči, polenta, kvinoja, amarant, riž, riževi rezanci, proso Beli kruh, piškoti, testenine,
          kuskus, krofi, slaščice, žitarice za zajtrk
          Pijače Voda Kava, alkohol, sladkarije, sadne
          pijače, gazirane pijače
          Maščoba, omake Ghee maslo, maslo, nerafinirana olja, laneno olje Pikantni prelivi za
          solate, hidrogenirana maščoba, pikantni prelivi za solate, hidrogenirana maščoba, hitra hrana, pomfri

          Mojca Cepuš, svetovalka za zdravo prehrano

          Mojca je certificirana nutricistka ter ustanoviteljica društva Befit, društva za kulturo zdravega prehranjevanja. Z zdravo prehrano se profesionalno ukvarja že od leta 2007, njena ljubezen in spoznanja o prehranjevanju in hrani pa izvirajo že iz njene mladosti.

          Lahko storim še kaj za težave z refluksom?

          Prehrana je vsekakor dober začetek za zdravljenje težav z refluksom. Če se težave z refluksom pojavljajo predvsem ponoči oz. zjutraj, ko se zbudimo, nam lahko pomaga tudi spanje z bolj vzdignjenim vzglavnikom, da nam želodčni sok ne more tako zlahka zatekati nazaj.

          Pri refluksu nam v tem primeru pomaga nič drugega kot sila gravitacije, ki želodčne sokove pusti v želodcu, tam kjer morajo biti. Naklon vzglavnika nam lahko pomaga tudi pri spalni apneji, smrčanju, zamašenih sinusih, migrenah in hudih glavobolih ter celo pri bolečinah v hrbtu.

          Vzglavnik za refluks - Toper Anti Refluks

          Poleg pravilne prehrane nam lahko pomaga tudi spanje z bolj vzdignjenim vzglavnikom, da nam želodčni sok ne more tako zlahka zatekati nazaj.

          Če se odločite poskusiti z dvignjenim vzglavjem vam toplo priporočamo, da se tega lotite resno in strokovno. Zgolj višji vzglavnik ali podložen vzglavnik ne bo prinesel veliko koristi. Je pa precej verjetno, da se boste zjutraj zbudili z bolečinami v vratu, rami in ramenskem obroču in/ali hrbtenici. Če imate z refluksom resnične težave in verjamete, da bi vam vzdignjeno vzglavje pomagalo, poskrbite, da bo zgornji del telesa pri spanju dvignjen enakomerno. Pri tem vam lahko pomaga toper Antirefluks. Gre namreč za posebno blazino za refluks oziroma posteljni vložek za refluks, ki je posebej prilagojen za osebe, ki se srečujejo s to težavo. Če so težave hujše, pa lahko razmislite celo o dvižnem posteljnem dnu ali celo električnem posteljnem dnu.

          Toper Anti Refluks - rešitev za miren spanec

          Vaje za refluks - ali sploh obstajajo?

          Če se želimo znebiti refluksa, je pomembno, da celostno spremenimo življenjski slog in se trudimo živeti kar se da zdravo in uravnoteženo. K temu seveda sodi tudi telovadba in gibanje. Svetovali bi, da krepite mišice vratu, prsnega koša in trebuha ter na splošno poskrbite za zadostno količino gibanja.

          Na koncu dneva pa vam bo največ koristi prineslo, če se odločite in zadnje dve do tri ure pred spanjem ne uživate hrane. Tako ne boste razdražili želodca tik pred spanjem in ga ne boste spravili k delovanju in pospešenemu proizvajanju želodčne kisline ponoči. Tudi mišica zapiralka bo tako imela manj dela oziroma bo njeno delo ponoči olajšano in bo svojo nalogo lahko opravila lažje in bolj učinkovito.

          Spletna stran za delovanje potrebuje piškotke. Nastavitve lahko spreminjate tukaj.