Svetovni dan spanja letos praznujemo 18. marca 2022. Z njim ozaveščamo o pomenu količine in kvalitete spanja na naše vsakdanje življenje. Mednarodna stran namenjena temu prazniku je: https://worldsleepday.org/. Vsako leto sta določena slogan in tema tega dne.

Ozaveščanje o zadostni količini spanja je žal še vedno potrebno. Podatki kažejo, da gre za svetovni problem, ki mu pripisujemo premalo pomena. Tu ne gre le zato, da premalo ur spanja prinese jutranjo razdražljivost, podočnjake in skromen nasmešek. Gre za veliko več. Gre za to, da neurejene spalne navade slej kot prej pripeljejo do nervoze, anksioznosti, slabše koncentracije, napačnih odločitev, nestrpnosti, hormonskega neravnovesja, delovnih in prometnih nesreč, debelosti, srčnih obolenj, depresije in še bi lahko naštevali.

In če pomislite, da ta vzorec prenašate tudi na svoje otroke, je čas, da razmislite, kakšna je vaša spalna higiena in po potrebi uvedete nekaj sprememb. Če ste med tistimi, ki dajete premalo na kakovost spanja, ne pozabite, da je reden 8-urni spanec temelj, na katerem lahko uspešno zgradite svoje zdravje in kvaliteto svojega življenja.

Poskrbite, da si z dovolj spanja zgradite pot do kvalitetnega življenja

Letošnji slogan »Dober spanec, bister um, vse dobro« je glas svetovne zdravstvene organizacije, ki opozarja na nevarnosti, ki lahko kaj kmalu pod vprašaj postavijo vaše mentalno zdravje. Tudi ko gre za mlajšo populacijo, ki je vse bolj vpeta v digitalni svet in jim odvisnost jemlje spanec. Stroka je pri tem jasna. Vzemite si čas za 8-urni spanec. V tem času se bo vaše telo ustrezno regeneriralo – telesno in umsko. To pomeni, da boste imeli čez dan več energije, bolj boste zbrani, manj razdražljivi in umsko pripravljeni, da sprejmete racionalne odločitve v službi in doma. S tem boste pomembno vplivali na osebno zadovoljstvo in na kvaliteto svojega življenja.

“Vse dobro” se začne z 8-urnim spancem

Pot do vašega osebnega zadovoljstva se, hoteli ali ne, začne pri spanju. Tako je poskrbela narava in prav je, da ji prisluhnemo, če želimo dobro poskrbeti za svoje počutje. Za zmagovalno kombinacijo pa morate v svoje življenje nujno vključiti še uravnoteženo zdravo prehrano, redno gibanje in soočanje s stresom. Lahko pa o zmagovalni kombinaciji, ki jo je polni Gallusovi dvorani Cankarjevega doma zaupal Emil Marinšek, direktor podjetja Maremico in ambasador zdravega spanja, prisluhnete v nadaljevanju. Emil je s svojim TedX govorom leta 2019 požel velik aplavz.

Kako spimo Slovenci in koliko na leto investiramo v spanje?

Spalni center Maremico je med drugim naredil raziskavo na področju spanja med Slovenci, na katero je odgovarjalo 1260 ljudi. Rezultati so zaskrbljujoči.

Zgolj 54 % anketirancev spi 7 ur in več, preostanek pa jih spi manj od priporočljivih 7 ur spanca na noč. Pomanjkanje spanca vodi v številne bolezni kot na primer diabetes, srčno-žilne bolezni, vnetja, demenco, itd.

Poleg tega Slovencem pretijo nevarnosti telefonov, tablic in televizijskih zaslonov. Kar 69 % trenutke pred spanjem stremi v televizijske ekrane, kar poslabša kvaliteto spanja. Vseeno pa ni malo takih, ki pred spanjem uživajo v dobri knjigi in se predajajo drugim aktivnostim.

Generalno gledano Slovenci spanju ne namenjamo pozornosti, ki si jo zasluži. Povprečni Slovenec v avto vsako leto investira 4.100 EUR. Ste kdaj pomislili, koliko ste pripravljeni investirati v kvalitetno ležišče? Povprečni Slovenec zgolj 11 EUR letno. V avtu prebijemo 1 % dneva, prespimo pa kar 33 % dneva.

Nasveti za zdravo spanje

Svetovna zdravstvena organizacija priporoča spanje vsaj 8 ur na noč. Sami lahko v veliki meri pripomoremo k zdravemu in kvalitetnemu spanju.

  • Potrudimo se, da spat odhajamo vsak dan ob isti uri in zjutraj vstajamo ob isti uri, tudi med vikendom.
  • V večernih urah se izogibamo izpostavljanju modri svetlobi, ki jo oddajajo elektronski zasloni.
  • Čez dan se izpostavimo dnevni svetlobi (vendar kožo ustrezno zaščitimo pred soncem).
  • Pred spanjem se izogibamo hrani in telesni aktivnosti. Raje poskrbimo za sprostitev (branje knjige, meditacija).
  • Vsaj 6 ur pred spanjem se izogibamo kofeinu in alkoholu.
  • Poskrbimo za ustrezno temperaturo spalnice, zatemnimo prostor in poskrbimo, da bo v spalnici vladal mir.
  • Izberemo kvalitetne izdelke za spanje, ki ustrezajo našemu telesu in se pri njihovi uporabi dobro počutimo (npr. pižama, rjuha in posteljnina naj bodo iz kvalitetnih materialov).
  • Ležišče naj bo ročno izdelano glede na vaše potrebe in želje. Svetujemo ležišče Leticia.
  • Vzglavnik naj nudi ustrezno oporo glede na vaš spalni položaj in telesno konstitucijo. S pravim vzglavnikom se lahko znebite bolečin v ramenskem obroču in vratnem predelu, ali jih vsaj omilite. Vzglavnike iz Spalnega centra Maremico najdete tukaj.
svetovni-dan-spanja-nasveti-za-zdravo-spanje

Kaj storiti, ko nastopijo težave s spanjem?

Težave s spanjem so v današnji družbi vse pogostejše. Razlikujejo se od posameznika do posameznika. Naštejmo jih zgolj nekaj:

Vsekakor se je na začetku dobro poučiti o težavi, s katero se srečujemo. Vzpostaviti poskusimo zdrav spalni ritem in se ga držati. Če se težave nadaljujejo in ne najdemo izhoda, svetujemo posvet z strokovnjakom. Sprva bi svetovali obisk pri osebnem zdravniku in po potrebi obisk centra za motnje spanja (https://motnje-spanja.si/), če so težave specifične pa vas bodo najverjetneje napotili tudi k posameznemu specialistu (npr. nevrologu, pulmologu itd.).

Zanimivosti o spanju

Spimo praktično vse živalske vrste. In to kar precej časa. Zgolj redko pa se prepustimo razmišljanju o tem »kar se da čudnem pojavu«. Tudi znanstveniki priznavajo, da gre za dokaj neraziskano stanje našega življenja. Težko bi tudi razložili, zakaj pravzaprav spimo.

Pa si vseeno oglejmo nekaj izjemno zanimivih dejstev o spanju.

  • Ljudje smo edina vrsta sesalcev na svetu, ki namerno odlašamo s prebujanjem.
  • Spanje v sobi z nizko temperaturo poviša verjetnost, da vas bodo med spanjem tlačile more.
  • Rekord za najdaljše obdobje brez spanca znaša enajst dni.
  • Nekatere živalske vrste (na primer nekatere ptice in nekaj morskih živali) so sposobne tako imenovanega enosfernega spanca. To pomeni, da zatisnejo zgolj eno oko in spijo z zgolj polovico možganov naenkrat. Druga polovica možganov je normalno aktivna in na preži za morebitno nevarnostjo. Oglejte si spodnje fotografije.

Vir: wikipedia.org

Vir: libertywildlife.org

Vir: qz.com

Želite izvedeti več o spanju?

Če vas spanje zanima še bolj, vam svetujemo branje knjižne uspešnice Zakaj spimo? (Matthew Walker).

Knjiga Zakaj spimo