Je spanje res najbolj nespameten biološki pojav?

Začnite nov dan naspani in spočiti

Odgovor znanstvenikov je bil še do nedavnega pritrdilen, saj niso znali razložiti potrebe živih bitij po spanju, ko pa bi lahko ta čas izkoristili za nabiranje hrane, druženje, prehranjevanje, razmnoževanje, vzgajanje potomcev, obrambo pred nevarnostmi … Torej, spanje je še kako pomembno in nujno potrebno za preživetje.

Znanstveni preporod z jasnim sporočilom
»Spanje je najučinkovitejši način za vsakdanje uravnavanje telesnega in duševnega zdravja – do zdaj je najboljši dosežek matere narave pri kljubovanju smrti.«

8 DEJSTEV – kaj se zgodi, če ne spimo dovolj?

S številnimi odkritij v zadnjih dvajsetih letih je dokazano, da evolucija ni naredila napake s stvaritvijo spanja. Spanje prinaša množico koristi za zdravje, ki smo jih (če želimo) deležni vsakih 24 ur. Spanje je zares ključno za delovanje našega telesa.

Nevarne posledice pomanjkanja spanja

Zato vzemite spanje resno in preberite 8 DEJSTEV o tem, kaj se zgodi, če spimo premalo. Dobro si jih je zapomniti, ozavestiti in nato znanje prenesti na ostale družinske člane.

  1. Slabši imunski sistem
    Če redno spite le 6 ali 7 ur (ali še manj!) na noč, to poslabša telesno odpornost in podvoji tveganje za nastanek raka.
  2. Alzheimerjeva bolezen
    Nezadostno spanje je ključni dejavnik življenjskega sloga, ki določa, ali bomo zboleli za Alzheimerjevo boleznijo ali ne.
  3. Prediabetes
    Zmerno zmanjšanje količine spanje le za en teden, tako močno vpliva na raven sladkorja v krvi, da lahko povzroči prediabetes.
  4. Bolezni srca in ožilja
    Pomanjkanje spanja povzroči večjo verjetnost zamašitve in krhkost venčnih arterij, kar pelje do bolezni srca in ožilja, kapi ter srčnega popuščanja.
  5. Psihične motnje
    Premalo spanca sproži številne procese v telesu, ki med drugim vplivajo tudi na našo psiho. Pripelje do nervoze ali razdražljivosti, ki se lahko stopnjuje v tesnobo, depresijo, tudi v samomorilnost.
  6. Večja potreba po hrani in nabiranje telesne teže
    Premalo spanja poveča koncentracijo hormona, ki vzbuja občutek lakote in zmanjša količino spremljajočega hormona, ki oznani, kdaj je bilo hrane dovolj. To je dokazan recept, kako se zrediti. Žal se to vedno bolj pozna tudi pri otrocih, kateri starši se ne zavedajo pomembnosti spanja.
  7. Pomanjkanje koncentracije pri učenju in za volanom
    Pomanjkljivo spanje kaj hitro pokaže zobe tudi takrat, ko se moramo skoncentrirati. S tem se žal vedno pogosteje srečujejo že šolarji, ki hodijo v šolo nenaspani in težko sledijo učni snovi. Tudi sprejemanje pravih odločitev v službi ali doma je pod vprašajem.
  8. Delovne in prometne nesreče
    Zaspanost za volanom je vzrok za ogromno število prometnih nesreč, ki se velikokrat končajo s smrtnim izidom. V Ameriki število prometnih nesreč zaradi zaspanosti presega število tistih, ki se zgodijo zaradi alkohola in mamil. Žal pomanjkanje spanja vpliva tudi na to, da smo bolj dovzetni do nesreč, ki se zgodijo v službenem okolju (hoja po stopnicah, na gradbišču … ).

Kot ste lahko prebrali, nezanimanje za spanje vodi do resnih zdravstvenih težav, česar se ljudje še vedno premalo zavedamo, zato je potrebno o tem govoriti in pisati. Ne smemo pozabiti, da smo dve tretjini življenja budni in kakovost budnega dela je odvisna prav od preostale ene tretjine – to je spanja.

Pozitivne strani 8 – 9 urnega spanja

Spanec predstavlja temelj, ki je nujno potreben, da zgradimo dober imunski sistem.

Pomaga v boju proti malignosti in preprečuje okužbe ter številne druge bolezni.

Izboljša presnovo in s tem v krvnem obtoku uravnava količino inzulina ter glukoze.

Spanje ohranja bogat mikrobiom v črevesju, ki je ključen za zdrava prebavila.

Znižuje krvni tlak in srce ohranja v dobrem stanju.

Zadostna količina spanja prispeva k dobremu hormonskemu ravnovesju.

Preprečuje kronično utrujenost, skrbi za psihično sprostitev in ustrezno regeneracijo celega telesa.

Spanje je pomembnejši del zdravstvenega trojčka (spanje – zdrava prehrana- redno gibanje), saj ga ne moremo nadoknaditi.

Vir: Zakaj spimo, Matthew Walker