Spalna paraliza

Spalna paraliza

Spalna paraliza je neprijetna situacija, ki se lahko pojavi med spanjem. Zanjo je značilno, da se posameznik prebudi in se dogajanja okoli sebe zaveda, njegove mišice pa so paralizirane, zato se ni zmožen premikati ali govoriti.  Če doživite spalno paralizo, se morate zavedati, da ne gre za ogrožujočo situacijo in se vam ne bo zgodilo nič hudega. Ta članek je namenjen vašemu izobraževanju glede tega, kaj spalna paraliza je. Če ste spalno paralizo že doživeli, pa naj vam bo v pomoč k sprejemanju te situacije kot nenevarne.

Spalna paraliza in REM spanje

Spalno paralizo med REM spanjem doživimo vsi. REM spanje je faza spanja, v kateri je naša akativnost možganov nahitrejša, obenem pa se pospeši bitje srca, zato se takrat najtežje prebudimo. V REM fazi se ustvari največ sanj. Naše telo je takrat začasno paralizirano, zato da sanj ne doživljamo realno. Če npr. sanjamo, da tečemo, nam spalna paraliza omogoča, da ne tečemo v realnosti. Če se paraliza ne bi pojavila, bi to znalo biti precej nevarno. Ko se spalna paraliza med REM spanjem ne pojavi, pravimo, da nas »nosi luna«. Več o REM spanju si preberite tukaj.

Kaj pa ko nismo v REM spanju

Po drugi strani pa se spalna paraliza lahko pojavi tudi, ko nismo v REM spanju. Ta sicer ne predstavlja nevarnosti, jo pa doživljamo kot izredno neprijeten dogodek. Spalna paraliza izven REM spanja se dogaja ob zavedanju posameznika, medtem ko so njegove mišice še vedno paralizirane. Običajno se pojavi, ko zaspimo ali pa tik preden se zbudimo oziroma takrat, ko vstopimo v REM fazo spanja in preskočimo ostale faze ne-REM spanja.

Blagodejen spanec pomeni neprekinjen spanec, pri katerem gremo čez vse faze spanja – tako REM fazo spanja kot ne-REM faze spanja. Če katero izmed faz spanja preskočimo, ima to negativen učinek na naše telo. Bodisi to vpliva na našo neprespanost, nezbranost (predvsem če med spanjem preskočimo REM fazo), lahko pa povzroči tudi spalno paralizo (če preskočimo ne-REM faze spanja). Spalna paraliza izven REM spanja lahko traja od nekaj sekund do nekaj minut.

Spalna paraliza in halucinacije

Za spalno paralizo je značilna nezmožnost premikanja telesa ali govorjenja. Posamezniki, ki so doživeli spalno paralizo, pa poročajo tudi o različnih tipih halucinacij. Doživeli so bodisi vizualne halucinacije (npr. videnje senc in podob), slušne halucinacije (slišenje različnih glasov, pogosto tudi zvok korakov) ali taktilne halucinacije (občutek stiskanja in dušenja v prsih).

Kako pogosta je spalna paraliza?

Spalno paralizo vsaj enkrat v življenju doživi od 5 do 40 % ljudi. Približno 5 % ljudi se spopada z rednimi spalnimi paralizami. Za spalno paralizo načeloma ni zdravila, obstaja pa kar nekaj dejavnikov, ki vplivajo na pojavnost spalne paralize. Z usmeritvijo pozornosti nanje in pripravljenostjo na spremembe nekaterih spodaj naštetih dejavnikov, se lahko izognete doživljanju spalne paralize ali pa zmanjšajte njeno pogostost.

Dejavniki, ki vplivajo na spalno paralizo

Na spalno paralizo vplivajo naslednji dejavniki:

  • Prekomerna izpostavljenost stresu.
  • Raba kofeina pred spanjem.
  • Pitje alkohola pred spanjem.
  • Narkolepsija oziroma kronična bolezen prekomerne dnevne utrujenosti.
  • Spalno paralizo lahko povzroči tudi spanje na hrbtu, zato priporočamo druge spalne položaje (najbolj priporočljiv spalni položaj je spanje na boku).
  • Nestabilen urnik spanja.
  • Tesnoba, depresija.
  • Dedna nagnjenost.
  • Spalna apneja.
  • Neutrezno ležišče, zaradi katerega ponoči nimamo kvalitetnega spanca. Oglejte si kvalitetno ležišče Leticia tukaj.

Kako se torej lahko izognemo spalni paralizi?

Največ lahko storite s tem, da se izogibate (prekomernemu) stresu, se rekreirate, jeste zdravo ter sledite rednemu urniku spanja. Vse našteto predstavlja glavne elemente zdravja, obenem pa vam pomaga tudi pri izognitvi doživljanja spalne paralize. Priporočljivo je tudi, da se vsaj dve uri pred spanjem izogibate kofeinu in alkoholu. Raziskave kažejo, da k zmanjševanju spalne paralize pripomore tudi meditacija. Rezultati ene izmed raziskav so pokazali, da lahko sprostitvene tehnike zmanjšajo spalno paralizo za 50 % pojavnosti ter zmanjšanje halucinacij za 35 %. 

Doživljanje strahu zaradi spalne paralize

Če ste že kdaj doživeli spalno paralizo in vam je bil ta občutek tako grozljiv, da vam zgolj spomin na to situacijo požene strah po telesu, priporočamo, da obiščete kognitivno vedenjskega terapevta. Ta vam bo pomagal, da svoje katastrofične misli preusmerite v funkcionalne misli. Zavedajte se, da spalna paraliza ni nevarna in, da se vam ob tem doživetju ne more zgoditi nič hudega, čeprav se v tistem trenutku zdi, da temu ni tako.

Vas zanima več o spanju? Morda bi vas zanimali spodnji članki: